Hoe boek ik aanloopkosten?

Hoe boek ik? - Kosten

De kosten die je gemaakt hebt voordat jouw onderneming ingeschreven was bij de Kamer van Koophandel, worden aanloopkosten (of opstartkosten) genoemd. Deze kosten mogen in je administratie worden verwerkt en de btw mag met terugwerkende kracht worden teruggevraagd.

Aanloopkosten inboeken werkt middels de volgende stappen:

  1. Ga naar Kosten  Nieuw
  2. Geef de datum in die direct valt na de start van je onderneming
  3. Neem de gegevens over van de factuur
  4. Selecteer een kostencategorie en een btw-percentage
  5. Klik op Opslaan

Zakelijke kosten privé betaald? Lees in dit artikel hoe je dit boekt. 

Meer over aanloopkosten kun je lezen in onze blog.

Gerelateerde artikelen

Hoi, ik ben Bart!

Graag deel ik mijn jarenlange kennis en ervaring op het gebied van boekhouden en zzp'en!

Blijf ook op de hoogte, laat je e-mailadres achter!

Geen zorgen, wij houden ook niet van spam.